TOKYO

Hej!

Idag är vi på Disneyland! Det är helt amazing. Var helt mållös när vi kom in. Allt är så stort och vackert.

Igår tog vi en chill dag. Vi gick runt i olika områden, och bara tog det lugnt. Startade dagen med en kaffe på Starbucks i regnet. Regnade lite hela dagen och vi tog det lugnt på kvällen.

I onsdags var vi väldigt produktiva haha! Vi åkte till Harajuku, vilket är ett sjukt coolt område. Påminner om Camden i London fast 100 gånger mer. Det fanns små stånd överallt, konstiga affärer och väldigt spännande mat. Vi åt en våffla fylld med vaniljkräm, grädde, chokladsås och jordgubbar. Testade gigantiska pommes med vitlökssås över. Shoppade lite. Vi åkte sedan till ett Dog Café. Det var en hel drös hundar där! Antingen kunde man klappa dem i 30 min eller 1 timme, eller ta dem på en promenad. Vi valde 30 minuters klapptid haha. Sötaste var har klart en beagle som använde en golden retriver som kudde. Jag hade en liten minipudel sovandes på min fot mestadels av tiden haha. Sen drog vi till hostelet och bytte om. Vi åkte till Shin-Okubo, alltså Korea Town. Vi tog en korean bbq, och det var så otroligt gott. Hade en grill på bordet där vi grillade Pork Belly, kimchi och vitlöksklyftor.

Ikväll ska vi försöka att gå ut! Ska försöka hitta någon nice klubb eller bar haha.

Hörs sen! x

Hong Kong > Tokyo

Hej!

Ursäkta det långa uppehållet haha. Men i måndags så flög vi till Tokyo, vilket tog ungefär 4,5 timmar från Hong Kong. Vi landade 18, och det var kolsvart ute. Vi hittade vårt hostel efter lite letande. Det är ett kapsel-hostel så man sover liksom i kapslar. Sjukt skumt. Ska försöka ta en bild på det ikväll! Det ligger dock relativt centralt och nära tunnelbanan, och det är billigt och ändå väldigt charmigt på något sätt. I like! Första dagen drog vi till Shibuya och Shinjuku. Två väldigt stora shoppingdistrikt i Tokyo. I Shibuya finns även ett övergångsställe där det är ungefär 5 övergångsställen som är gröna samtidigt. Det är lite kaos. Sjukt häftigt iallafall. Jag hittade en skivaffär där de sålde Kpop skivor!! Den lyckan. Köpte japanska utgåvor av skivor mina favoritband släppt, och jag är så glad att jag hittade dem. Vi åkte sedan till Korea Town, Shin-Okubo, där vi åt koreansk mat. Vi tog Bibimbap, alltså en rätt du får i en stenskål. Du häller sedan varmt vatten i den och så typ kokas maten. Det var ris, grönsaker och kött i! Så himla gott. De spelade kpop på restaurangen så jag var i himmelriket. Efter det åkte vi till hostelet och köpte pizza på Domino’s. Vi satte oss på en tvättomat och åt pizzan. Japp, ni läste rätt. Vi var tvungna att tvätta, så vi gick till en tvättomat. Det var ärligt talat ett skjul med 7 tvättmaskiner och 3 torktumlare. Vi satt där med våra pizzor och åt och tittande på när torktumlaren snurrade runt. Sjukt!

Igår var vi uppe i Tokyo Skytree. 350 meter över marken, med en sjuk 360 gradig utsikt över Tokyo. Hissen upp tog 30 sekunder, alltså gick den otroligt fort. Fick seriöst lock för öronen haha. Det var en sjut häftig upplevelse! Det fanns ett shoppingcenter nära Skytree, där vi köpte glass och kollade i en Pokémon butik! Efter det så åkte vi till teknikdistriktet Akihabara där Malin köpte lite tillbehör till sin GoPro! Vi käkade även där, och sedan begav vi oss till Shinjuku för att det skulle ligga ett H&M där. Vi köpte dock ingenting utan gick till Forever21 istället. Där köpte vi lite saker, måste ju passa på eftersom det inte finns i Sverige! Vi tog sedan en kaffe på Starbucks innan vi åkte hem…. Och köpte pizza igen. Haha! Stammisar på Domino’s nu..

Idag ska vi ut på äventyr! Bloggar sen. x

HK D4

Hej!
Igår drog vi som sagt till Lantau Island. Vi tog en linbana upp till bergets topp, där det ligger en by som heter Ngong Ping. Det fanns restauranger, aktiviteter och främst av allt, en gigantisk Buddha. Upp till buddhan var det 202 steg, så det kändes lite i benen måste jag säga. Men det var helt sjukt häftigt. Vi gick runt i byn lite och helt plötsligt stod det massa kossor på vägen. De bara går runt där bland alla människorna. Rätt surrealistiskt. Vi åt otroligt god mat där uppe, bästa hittills. Och det var inte ens speciellt dyrt för att vara en turistattraktion. Linbanan var nog det häftigaste dock, den tog 25 minuter och var 5,7 km lång. Jag älskar ju inte höjder så det tog ungefär 10 minuter innan jag kände mig helt bekväm haha. Men utsikten… herregud. Vilken jäkla utsikt. Värt varenda öre. Kostade inte mer än 190 svenska tur och retur typ. Helt sjukt. Nu sitter vi på tåget till Shau Kei Wan, idag är det hiking som står på schemat. 8,5 km med avslut på en strand. Så taggade! Idag är ju vår sista hela dag i Hong Kong, och imorgon drar vi vidare till Tokyo.

Hörs sen!

HK D3

Hej!

Igår var vi ute och shoppade en sväng. Vi skulle till H&M, och sen tog vi tunnelbanan till ett köpcenter och köpte froyo. Vi tog båt till andra sidan hamnen, och det kostade hela 2,50 kronor. Sjukt. Efter att vi fått tag på froyon så åkte vi till ett annat köpcenter i jakt på mat. Vi åt på en restaurang som fått Michelinstjärnor, och maten var verkligen jättegod. Men. Vi har nog aldrig känt oss lika uttittade som där. Vi beställde in 6 rätter vilket i efterhand var riktigt korkat. Det var väldigt mycket mat och vi orkade inte äta upp allt. Vi betalade inte mer än totalt 140 kronor. För båda två. Så det var ändå väldigt värt det. Vi tog en sväng igenom köpcentret och hamnade i en skoaffär. Det var väl inte meningen att någon av oss skulle köpa några skor, men vi kom ut ur affären med 2 par skor var. Jag köpte ett par svarta Nike Roshe hyperfuse och ett par pastellrosa Adidas Superstar. Priset? 958 kronor tillsammans. Så himla sjukt. Och då snackar vi äkta vara haha.

Sedan åkte vi till hotellet och tog en powernap innan vi begav oss ut. Lan Kwai Fong stod på schemat och det leverade verkligen. 90 barer på en gata. Sjukaste jag varit med om. Folk stod på gatorna emellan barerna och drack och musik hördes överallt. Vi hamnade på en bar som hade Shisha och vi satt nog där i 4 timmar. Sjukt roligt. Vi hade en riktigt bra kväll. Tog taxi tillbaka, åkte i 20 minuter. Kostade 98 kronor, vilket är väldigt billigt för en taxiresa.

Idag ska vi till Lantau Island, och spana in Ngong Ping och Big Buddha. Hörs sen!

HK D2

Hej!

Igår var vi uppe på Victoria Peak. Vi hade verkligen inte tänkt vara där jättelänge, men vi var nog där i ungefär 5 timmar? Sjukt. Vi tog en Tram upp, det var typ ett gammalt tåg som verkligen gick rakt upp för ett berg? Helt sjukt. Väl uppe så gick vi runt och tog ungefär en biljon bilder på utsikten. Kan inte ens beskriva utsikten? Helt galet vackert.

Så himla vackert var det. Hong Kong är verkligen fullt av gigantiska skyskrapor och det såg man väldigt tydligt från Victoria Peak. Fantastisk utsikt alltså. Vi åt även dumplings på en restaurang där uppe, och de var väldigt konstiga men otroligt goda. Efter Victoria Peak drog vi till hotellet och bytte om. Sedan tog vi tunnelbanan till Central, där vi tog en båttur på Victoria Harbour. Det var verkligen galet häftigt. Alla skyskrapor var helt upplysta och det var så vackert mot natthimlen. Jag hatar ju verkligen båtar men det gick jättebra haha, det var en relativt stor båt så det gick kanon. Sedan tog vi tunnelbanan till hotellet, köpte mat och åt på rummet. Somnade runt midnatt så det var nice. Vaknade 10 idag, så känner mig lite mer utvilad. Idag så har vi varit i Kowloon park, och nu är vi på väg till ett ställe där de säljer Froyo. Hörs sen!

Hong Kong; day 1 + 2

Hej!

Vi är nu i Hong Kong, så sjukt! Flygresan  gick super, men fyfan vad trötta vi var när vi landade. Vi kom fram typ 10 på morgonen (Hong Kong är 7 h före Sverige) och vi drog då till vårat hotell. Det ligger i ett område som heter Jordan och vi bor typ granne med Temple Street Night Market. Efter att vi hade droppat väskorna på hotellet så gav vi oss ut på shopping. Vi åkte till Causeway Bay och det är ett väldigt stort område med mycket affärer. Vi hittade Forever 21 och jag kom ut med en klänning och en top. Vi blev sedan helt extremt trötta… Så vi åkte tillbaka till Jordan och skulle hitta mat. Lättare sagt än gjort. Vi spenderade ungefär 1 timme med att leta efter ett matställe som verkade okej. Det var många som saknade engelska beskrivningar på mat och sedan var det vissa ställen som verkligen var skjul med kött och kyckling hängande i taken… lite sjukt. Vi hittade till slut ett ställe, ett hål i väggen där vi åt steamed dumplings och friterad kyckling. Sen drog vi till hotellet. Vi somnade ärligt vid 19:00. Eller ja. Malin somnade 17:30 haha. Sen vaknade jag och kände mig sjukt utvilad. Klockan var då 01:41…. Jetlag är ju kul. Sedan vaknade Malin runt 02, och det slutade med att vi åt chips och godis tills 03. Jag somnade vid 04 igen. Malin vid 06. Sen vaknade vi vid 10. Nu står vi i kö till att ta tåget till Victoria Peak. Slänger in lite bilder från igår/idag.

Hörs sen. Puss!

adventure time.

Hej!

Sitter just nu på Arlanda och ska snart checka in. Om 1,5 h går planet till Dusseldorf, och därifrån blir det flyg till Abu Dhabi och sedan Hong Kong. Är så sjukt taggad, känns fortfarande helt jäkla overkligt! Lovar att uppdatera varenda dag (eller varannan, beroende på tillgång till internet och tid). Ska försöka slänga upp både bilder och videor så ni får se vad vi hittar på.

Vi hörs sen x

it’s been a long day, without you my friend.

Två år har passerat, sedan du lämnade mig. Naiv som jag är trodde jag faktiskt det skulle bli lättare. Men det blir verkligen inte det. Periodvis är det okej, jag känner mig okej och som att jag äntligen kommit att acceptera vad som hänt. Men så finns det dagar, dagar då jag återupplever allting och mitt hjärta än en gång går i tusen bitar. Jag kan inte beskriva hur mycket jag saknar dig, hur tomt mitt liv är utan dig. Tomrummet efter dig är gigantiskt fortfarande och jag kan inte låta bli att tänka hur mycket bättre allting vore om du fanns här.

“my smile’s an open wound without you.”

Jag var och tände ett ljus idag, och jag satt i minneslunden i ungefär en timme. Jag satt där och pratade med dig, sådär som jag brukar göra ibland. Jag behövde lätta på mitt hjärta och jag behövde råd. Jag berättade för dig om min resa jag ska göra, och om hur orolig mormor är. Jag kunde inte låta bli att skratta när jag berättade, för ni var så olika. Hon är orolig för mig, men du hade istället uppmanat mig. Frågat vilka ställen jag skulle besöka. Du hade skrattat åt mormors oroliga kommentarer och sagt åt henne att inte vara så orolig. Jag berättade för dig om alla saker som tynger mig. Jag vet att du inte kunde svara, att du inte kan ge mig råd som tidigare, men på något sätt kändes det som om du var där. Det kändes som att du gav mig råd och lyssnade på mig, i tystnad. När jag lämnade kyrkogården så var det som en sten föll från mitt hjärta. Jag var lättad. Du hade hjälpt mig mer än jag trodde.

“when my strength was gone, and i just gave up on life, in my darkest place you were my guide and you told me that i should live my life to the limit”

Jag har försökt att inte vara ledsen idag, för du ville ju verkligen inte att jag skulle vara det. Du ville inte att någon av oss skulle vara det. Vi fick liksom inte vara ledsna. Ändå var vi det, eller ja vi är det. Det var som min bästa vän sa förut, det är klart man är ledsen om personen betytt något för en. Då blir man ju påverkad. Då blir man ledsen. Och det har hon helt rätt i, det är nog därför jag har så svårt att inte vara ledsen. Jag saknar dig något otroligt och du betyder – ja, betyder – mer än ord kan beskriva. Det finns ingen som du, du var unik och ingen kan någonsin mäta sig mot dig. När jag satt på kyrkogården förut, kunde jag inte låta bli att tänka på hur det hade varit nu om du fortfarande funnits. Efter min resa, är jag säker på att du hade haft massor av frågor och kommentarer. Jag hade berättat de galna situationer jag hamnat i, och du hade skrattat. Jag hade ju aldrig kunnat överträffa dina historier, det går ju liksom inte. Ingen av oss kunde göra det, det har aldrig gått. Jag tänker på dem ibland och kan inte låta bli att skratta.

“now i’m hoping, if you hear this, you believe that all that i do is to make you proud”

Jag kommer snart och pratar med dig igen. Tills dess hoppas jag du har det bra där uppe, och att du sitter i en trädgård med massvis med pelargoner och andra blommor, och att Chili springer runt där och skäller och att du skrattar åt honom och hur tokig han är. Ni var mina favoriter, så jag vet att ni är tillsammans även nu.

Jag älskar dig, mer än någonting annat. Jag saknar dig, med varje andetag. Jag hoppas jag gör dig stolt.

“there goes my hero, watch him as he goes”

if u do

Hej!

Igår hängde jag med min engelska kompis Jazz hela dagen, så glömde helt bort att uppdatera mer. Vi åt på Great Burger Kitchen och det är alltid sååå gott där, fast jag föredrar faktiskt Five Guys! Sen gick vi på stan en sväng och avslutade kvällen med parkhäng. Såg världens sötaste hundar 😍

Idag ska jag till Hammersmith och sen till Westfield. Sista hela dagen i London idag, imorgon bär det av mot Paris! Ska bli så himla kul.

Lägger upp lite bilder från gårdagen x

one two strike

hej kompisar!

Jag befinner mig just nu i London, och har varit här sedan i fredags! Såg Busted live i fredags och har velat se dem sedan 2002, så det var hur sjukt som helst! De splittrades ju 2005 och trodde verkligen aldrig jag skulle få se dem live. Men det fick jag! Och de var så sjuuuukt bra. Verkligen helt fantastiska. Igår hade jag en sjukt chill dag, gick på stan och shoppade en del. Primarks sommarkollektion är så himla fin. Hittade äntligen ett par perfekta jeansshorts, och för bara £8! Älskar sånt. Idag ska jag möta upp min engelska kompis Jazz och käka lunch. Blir nog en del shopping med.. Ska till Urban Decay nu då de hade 10% rabatt. Och det blir ju en del på deras produkter!